I love Paris

View Original

Interview Anna Wijnands | Mode & lifestyle illustrator

Anna Wijnands

Anna Wijnands

Anna Wijnands

Anna Wijnands

Anna Wijnands

See this gallery in the original post

Anna Wijnands, mode en lifestyle illustrator. Anna tekent in opdracht voor merken zoals Prada, Hallmark en Dior en ze maakt regelmatig live illustraties op locatie tijdens evenementen of in winkels.

Ze houdt erg van Frankrijk en van Parijs in het bijzonder. Dat zie je terug in veel van haar illustraties: zowel in de stijl als de thematiek.

Kun je iets vertellen over je achtergrond en hoe je in de wereld van de (mode) illustratie bent beland?

Ik heb rechten gestuurd (Strafrecht en Internationaal Recht) en daarna een tijd in de communicatie gewerkt. Ik heb mijn hele leven al getekend, maar heel lang alleen als hobby. Toen ik zo’n 9 jaar geleden wat illustraties op Instagram begon te posten, kreeg ik steeds meer reacties en uiteindelijk ook opdrachten. Het is steeds verder gegroeid tot waar ik nu ben.

Wat inspireert jou bij het creëren van (fashion) illustraties?

Ik haal mijn inspiratie van veel verschillende plekken. Ik bezoek bijvoorbeeld regelmatig tentoonstelling en musea. Niet alleen over mode, maar ook over andere thema’s. Verder inspireren steden me vaak voor de achtergronden in mijn illustraties. Parijs, maar ook Amsterdam en Utrecht (waar ik woon).

Zijn er specifieke kunstenaars of een bepaald tijdsbeeld wat je inspireert?

Ik houd erg van de mode en de illustraties uit de jaren 50 en 60. Eén van de bekendste mode illustratoren uit die tijd is René Gruau. Hij maakte veel illustraties en advertenties voor Dior in de jaren 50. Zijn stijl vind ik geweldig! Hij was ook erg vindingrijk met thema’s en composities, daar kan ik veel van leren.

Welke technieken gebruik je het liefst met het illustreren?

Ik werk graag met aquarelverf en zwarte inkt of fineliner. Ik houd van het contrast tussen de zachte aquarelkleuren en de harde zwarte lijnen.

Kun je wat vertellen over interessante projecten waar je aan hebt deelgenomen?

Het is lastig om te kiezen! Ik zal er een paar noemen: Allereerst de illustraties voor de tentoonstelling Haute Bordure in het Fries Museum een paar jaar geleden. Ik was gevraagd om illustraties te maken voor in het boekje bij de familierondleiding. Ik het een aantal illustraties van prachtig historisch en eigentijds borduurwerk gemaakt.

Verder heb ik een heel leuke samenwerking met Hallmark! Ik maak kaarten voor hen die op www.hallmark.nl te koop zijn. Je kan zoeken op Anna Wijnands, dan vind je ze allemaal. Bijna al deze kaarten zijn geïnspireerd door Parijs en de Franse stijl.

Tenslotte zijn er veel interessante live-illustratie opbrachten die ik heb gedaan. Bij live-illustratie werk ik op locatie en maak ik op een feest of in een winkel snelle portretten of mode illustraties van de aanwezigen. Dit heb ik gedaan voor o.a. Louis Vuitton, Dior, Prada, Bulgari, Givenchy en ook voor twee modetentoonstellingen in het Kunstmuseum in Den Haag, waaronder de Balenciaga tentoonstelling.

Zijn er specifieke merken waar je graag mee zou willen werken?

Dior is één van mijn favoriete modemwerken en daar zie ik ook een heel duidelijke match met mijn stijl. Ik heb al wel live illustratie opdrachten gedaan, maar het lijkt me geweldig om eens illustraties voor hen te kunnen creëren voor op advertenties of op verpakkingen. Verder lijkt het me ook heel leuk om illustraties te maken voor een Franse patisserie zoals Angelina of Ladurée. Of voor een hotel zoals het Ritz. Mijn portfolio wordt steeds breder en ik heb inmiddels ook illustraties voor het Hilton en Waldorf Astoria hotel in Amsterdam gemaakt, dus wie weet!

Wat heeft je voorkeur als het gaat om technieken? Werk je liever met de traditionele techniek of heeft de digitale jouw voorkeur?

Ik gebruik allebei, soms ook door elkaar. Traditionele technieken vind ik toch het fijnste om te gebruiken. Ik vind het gevoel van schilderen of tekenen op echt papier gewoon heerlijk. Daarin voel ik echt de magie van creatie: dat je iets kan scheppen wat er daarvoor nog niet was.

Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends?

Ik kijk soms de livestreams van de modeshows tijdens fashionweek, maar ik zit niet boven op de laatste trends. Het gaat in mijn illustraties meer om een bepaalde stijl en esthetiek en die is maar losjes gelinkt aan de huidige trends.

Kun je iets vertellen over het creatieve proces van begin tot het eindresultaat?

Ik begin altijd met een schets, vaak schets ik op mijn Ipad. De schets print ik uit en trek ik over op aquarelpapier. Dan ga ik schilderen. Soms schilder ik bepaalde onderdelen van de illustratie los van elkaar (bijv. de achtergrond en de figuren die in de voorgrond) en voeg ik ze daarna samen in Photoshop.

Zijn er bepaalde doelen die je wilt bereiken voor de toekomst?

Het lijkt me geweldig om illustraties te maken voor bij een grote modetentoonstelling in het Metropolitan Museum in New York of illustraties voor een wereldwijde campagne van een mode- of beautymerk.

Ben je weleens aangenaam verrast tijdens het live-portretteren op een event?

In 2019 was ik gevraagd om illustraties te maken op een cocktailparty van Tudor Watch in Parijs. Halverwege het evenement kwam David Beckham binnen, het bleek dat hij hun ambassadeur is! Ik heb hem toen ook getekend en even met hem gepraat. Op mijn website kun je onder het kopje live-illustratie nog de foto daarvan vinden ;)

Als je nu in het vliegtuig zou stappen, waar zou de reis dan heen gaan?

Ik denk naar Japan. In London, Parijs en New York ben ik allemaal al meerdere keren geweest. Parijs en Londen afgelopen jaar nog en de volgende Parijs-trip staat al in de planning. Ik zou ook heel graag weer eens naar New York gaan, maar Japan staat hoog op mijn wensenlijst. Ik ben daar zo’n 8 jaar geleden geweest en ik vond het geweldig. De sfeer, de esthetiek van de gebouwen, al het design, de mode… Heel inspirerend!

Wat staat er op je bucketlist?

Ik houd niet echt een bucketlist bij, maar het lijkt me geweldig om eens een advent kalender te maken voor een groot modehuis of een winkel zoals Harrods.

Waar ben je dankbaar voor?

Voor alle steun in mijn omgeving. Toen ik besloot om mijn hart te volgen en een carrière op te bouwen als illustrator, reageerde iedereen die dicht bij me staat positief en enthousiast. Ik weet dat dat niet vanzelfsprekend is als je een creatief carrièrepad volgt, veel mensen denken dat je daar niet van kunt leven. Maar dat is niet waar, heel veel mensen leven immers van een creatief beroep.

Waar ben je het meest trots op?

Op wat ik bereikt heb met mijn illustraties. Ik begon heel klein, gewoon met het posten van wat illustraties op Instagram. Ik werkte overdag in loondienst en tekende daarnaast in de avonden en weekenden. Nu is mijn illustratiewerk een fulltime baan waar ik elke dag van geniet. Ik ben trots dat ik mijn eigen droombaan gecreëerd heb.

Over Parijs:

Wat is jouw favoriete

Restaurant

Chez Mademoiselle in de Marais.

Museum

Musée des Arts Decoratifs (MAD Paris) voor modetentoonstellingen en verder Musée de la Vie Romantique en Musée Nassim de Camondo (een prachtig 19e eeuws woonhuis, bijna een paleis!).

Merk

Dior als luxemerk, maar voor betaalbaardere opties Sandro en Sézane.

Shop

Sennelier, een winkel voor alle kunstenaarsbenodigdheden zoals penselen en verf.

Wijk

Oberkampf. Dat vind ik een heel gezellige wijk met veel leuke café’s, bakkerijtjes en boetiekjes. Ook leuke vintage winkels.

Stijlicoon

Audrey Hepburn. Ze is natuurlijk niet Frans, maar heeft wel een innige vriendschap gehad met Hubert de Givenchy en droeg veel van zijn kleding, dus ik kan haar hier wel noemen vind ik haha.

Muziek

Ik luister veel eigentijdse Franstalige muziek, vooral Zaz, l’Imperatrice, Voyou en Angèle.

Film

Midnight in Paris en de serie Dix Pourcent.

Boek

A Moveable Feast van Hemingway. Het gaat over zijn jonge Jaren in Parijs on de jaren ‘20, voordat hij echt bekend wordt. De sfeer is zo goed beschreven! Je waant je helemaal onderdeel van de kunstenaars-scene van die tijd.

Tot slot, welk voorbeeld zou jij graag zijn voor andere vrouwen?

Ik wil graag laten zien dat er vaak veel meer mogelijk is dan je zelf denkt. Toen ik begon als illustrator was mijn stip op de horizon om live illustraties te maken voor de Bijenkorf. Nu doe ik dat voor merken als Louis Vuitton en winkels als Harrods. Dat had ik niet gedacht toen ik net begon, maar het is wel gelukt.

Het kan eng lijken om iets nieuws te beginnen. Daarom geef ik altijd als tip: droom groot maar begin klein. Een half uurtje per dag besteden aan een nieuw project brengt je al dichter bij je doelen. Zo kun je het langzaam opbouwen en kom je steeds dichter bij je eigen droom.